1945


Dresden i ruiner efter massiv allierad bombning
Foto: Bundesarchiv, Tyskland


 

I mitten av februari 1945 inledde de allierade den massiva bombningen av tyska Dresden och 19 februari började slaget om Iwo Jima i Stilla havet.

I april inledde sovjetiska trupper slutoffensiven mot Berlin och 7 maj kapitulerade Tyskland till de Allierade.

6 augusti släppte ett amerikanskt bombplan den första atombomben över Hiroshima samt tre dagar efter den andra över Nagasaki. Japan kapitulerade 2 september vilket innebar att Andra världskriget var slut.

Läs mer om Atombomberna mot Japan HÄR

 

Amerikanska marinkårens minnesmärke
över Iwo Jima, Washington DC
Foto: Bo A.Olson

 
Atombomben över Hiroshima 6 augusti 1945
Foto: US Air Force


Området runt St Pauls Cathedral i lågor under Blitzen mot London
Foto: Imperial War Museum

 

Jämfört med de allierade flygbombningarna mot Tyskland 1943-45 var motsvarande tyska mot England under hela kriget förhållandevis blygsamma.


Amerikanska B17 över Tyskland i slutet av
Andra Världskriget
Foto: US Air Force

 

 

Statistik från
Civilförsvarsförbundets bildband "Atombomben"


Mot slutet av Andra världskriget tycks svenskarnas entusiasm att ställa upp frivilligt inom Luftskyddsförbundet ha avtagit varav denna avslutande paragraf i inlägg av signaturen ”Den Mörke” i spalten ”För-svar på tal”, Flyglarm nr 1 1945:

”Låt oss glädjas åt ljuset som kommer, ge varann ett rejält kommunalt handslag och svära vid den vingade granaten att gå ut och göra allt folket till goda hemskyddslärjungar och plikttrogna betalare både av kommunalskatt och medlemsavgifter till luftskyddsförening”

"Karlsson i vanliga fall - och om det gäller att deltaga i hemskyddets arbete"
(Ur samtida tidskrift)


(Flyglarm nr 1 1945)

 

 
Några notiser i "Splitter" 1945
 
     
 

 

Civilförsvarsplikten
under 1945 :

 

  Bland annat stipuleras att civilförsvarspliktiga män som under året uppnå 16,17,18 eller 48 års ålder, samt civilförsvarspliktiga kvinnor som under året uppnå 16, 17, 18 eller 28 års ålder, äro pliktiga att i den mån de hava stadigvarande bostad eller sysselsättning inom anläggning eller byggnad, för vilken särskilt civilförsvar skall vara organiserat, undergå grundläggande civilförsvarsutbildning.

 

Om utstyrsel för kvinnliga beredskapsbrandkårer

"En brandkårsflicka bör vara klädd i overall av tätvävd och god kvalitet. Overallen bör vara så vid att hon - om det brådskar mycket - skall kunna hoppa i den utan att behöva taga av klänningen". (Syssloman C-E Askerblad, Flyglarm 2 1945)

 

 

 

 

 

"En planerad mörkläggningsövning har tills vidare inställts då risk för snar fred kan anses föreligga" (Grönköpings veckoblad påsken 1945)

 

 

 


En bevarad buss från projektet Vita bussarna
Foto: Röda korskretsen, Säffle
 

Vita Bussarna

Den humanitära aktionen Vita bussarna genomfördes i krigets slutskede av svenska Röda korset med hjälp av Danmark och Norge. Syftet var att rädda danskar och norrmän som befann sig i tyska koncentrationsläger.

Operationen, i vilken bland annat 36 bussar inredda för sjuktransport ingick, leddes av svenske greven och arméofficeren Folke Bernadotte och under mars och april 1945 räddades drygt 15000 människor, de flesta skandinaver men även de av andra nationaliteter. I maj och juni, efter Tysklands kapitulation, räddades ytterligare 10000 människor.

Källor bland annat Röda korset

 

 

Från mottagningen i Malmö hamn
Arkivbild Malmö civilförsvar





Från rivningen 1965 av de så kallade "Gasverksvillorna", inklusive avlusningsstationen, till förmån för Ropstens tunnelbanestation. Hjorthagsberget i bakgrunden.
Foto: Lennart af Petersens, Stockholms stadsmuseum

 

Vita bussar och svartmålade bilar

"Som liten knatte minns jag hur några av oss hjorthagsungar samlades på en bergknalle, högt över Lidingövägen längs Värtahamnen. Nedanför kom i sakta mak en jämn ström av svarta bilar, fortfarande med vitmålade mörkläggningsränder på skärmarna. Alla kom från stockholmshållet och var på väg till avlusningsstationen böand gasverksvillorna, där nu Ropstens tunnelbanestationen ligger.

En del av bilarna måste stanna till nedanför vårt berg för att vänta på sin tur lite längre bort. Några äldre killar berättade att bilarna transporterade krigsfångar från tyska koncentrationsläger och att de flesta av dessa bara "var benrangel som ibland togs ut ur bilarna och lades på gräsplätten nedanför berget". Naturligtvis var det senare bara struntprat men tillräckligt för att stimulera en sexårings fantasi. Spännande.

Vi hade förstås ingen aning om vad det hela handlade om då och än mindre om den fruktansvärda orsaken till dessa transporter, men än idag tänker jag ibland på de där stunderna på berget, ovanför de svarta bilarna. Men idag är vi ju alla medvetna om den mänskliga tragedi som bilarna representerade."

Ur "Dom kallade mej Knallis - en stockholmspojks berättelser"

   

 

 

Efter krigsslutet 1945 ändrade tidskriften Flyglarm namn till ”Tidskrift för Sveriges Civilförsvar".

Fortfarande utgiven av Riksluftskyddsförbundet uppvisade den natursköna svenska landskap samt en stolt bild av Engelbrekt i vinjetten.

För att inte helt fjärma folket från krigsårens vedermödor hade också några bombplan petats in i marginalen.

 

 

 

Sidan kompletterad 2012.12.24